För dig som konsument
Säker och trygg handel på nätet
Leta efter logotypen + certifikatet – ditt kvitto på att du handlar säkert
Som konsument rekommenderar Svensk Handel att du, innan du handlar, letar efter logotypen på den webbsida du tänkt handla på. Om du klickar på eller för muspekaren över logotypen, ska det också komma upp ett certifikat i ett pop up-fönster. Certifikatet är ett kvitto för dig på att företaget är en seriös, trovärdig och säker aktör som du kan lita på.
Om du hittar logotypen, men inte får upp något certifikat, kontakta gärna företaget direkt för att undvika risken att logotypen är kopierad och ligger på en falsk webbsida, som idag tyvärr drabbar många e-handelsföretag.
Vänligen lämna ett tips till oss via formuläret nedan så hanterar vi detta. För dig som konsument rekommenderar vi att du vid eventuella problem tar kontakt med konsumentvägledaren i din kommun, besöker Hallå konsument som har en sida med relevant information om att handel på nätet eller vänder dig till Allmänna Reklamationsnämnden. Viktigt att veta är att Trygg E-handel främjar en god ton på nätet. Därför reserverar Trygg E-handel sig för att hantera inkomna tips i det fall där någon av parterna använder ett oacceptabelt språk eller på annat sätt agerar kränkande
Det går också bra att lämna in tips om en webbplats som olovligen använder sig av Trygg E-handels logotyp.
Svensk Handel som äger varumärket Trygg E-handel har inte behörighet att driva en juridisk process mot en e-handlare som inte sköter sig. Vårt starkaste påtryckningsmedel är att vi kan frånta e-handlaren rätten att vara certifierad av Trygg E-handel.
Lämna ett tips till oss!
Ibland går det fel vid köp på nätet och då är det lätt att det uppstår frustration. Eftersom våra certifierade e-handlare ska följa våra krav är vi angelägna om att få veta om så inte sker.
ID-kapning är enligt en SIFO ett av de vanligaste brotten i Sverige.
Det kan tyvärr drabba oss alla och vi gör oss själva en tjänst genom att vara extra uppmärksamma. ID-kapning innebär att någon köper varor, tecknar abonnemang eller tar lån med ditt namn och/eller personnummer. Det kan ibland vara svårt att skydda sig när det redan hänt. Så här kommer några tips som hjälper till att upptäcka en kapning i tid och hur du minskar risken att drabbas.
Minimera risken att bli kapad genom att:
- vara uppmärksam på var du förvarar dina personliga värdehandlingar.
- inte förvara dina lösenord någonstans.
- kontrollera vilka olika typer av spärrar/inställningar det finns för dina bankkort.
- inte skylta med att du inte är hemma i sociala medier.
- vara uppmärksam på bluffakturor.
- ALDRIG logga in i banken genom Bank-ID när någon ringt upp dig och hävdar att de är från banken.
- aldrig besvara phishingmejl.
- inte lämna ut personuppgifter till någon som ringer upp dig.
Händelser som tyder på att du kan ha blivit drabbad:
- fakturor för varor du inte beställt trillar ner i brevlådan.
- varor du inte beställt skickas hem till dig (eller till ditt ombud).
- abonnemang av olika slag tecknas i ditt namn.
- om frågekopior från kreditupplysningsbolag skickas hem till dig där beställaren är någon du inte känner till.
Om olyckan redan är framme:
- polisanmäl händelsen.
- kontakta eventuella företag som skickat fakturorna.
- bestrid eventuella fakturor.
- kontrollera vad som gäller för din hemförsäkring.
- kontrollera vilka rekommendationer din bank ger ut och i det fall du haft kredit, kontakta även den banken.
- spärra ditt personnummer hos
- Kreditupplysningsbolagen (UC, Decidas, Syna, Creditsafe och Bisnode har en gemensam tjänst vilket innebär att du endast behöver kontakta en av dessa aktörer för att bli spärrad hos alla nämnda)
- Klarna
Mer information gällande ID-kapning hittar ni bland annat hos Stöldskyddsföreningen.
Viktiga länkar:
Allmänna reklamationsnämnden (ARN) – ARN är en myndighet som avgör tvister mellan konsumenter och företag. ARN är opartiska och ger inte råd i enskilda ärenden.
Konsumentverket (KOV) – KOV arbetar med tillsyn, kontroller, information, kunskapsbyggande, omvärldsbevakning och internationella frågor för att konsumenter ska kunna göra medvetna val och inte råka illa ut när de köper varor eller tjänster.
Hallå konsument – Hallå Konsument är en rikstäckande upplysningstjänst som samordnas av Konsumentverket. Hit kan du vända dig med frågor om köp av varor och tjänster, reklamationer, handla hållbart och annat som du som konsument kan behöva stöd med.
Konsument Europa – Konsument Europas uppgift är att ge dig som konsument information och råd när du handlar varor och tjänster utanför Sverige inom EU, Norge och Island. Tjänsten är helt och hållet kostnadsfri.
Telekområdgivarna – Telekområdgivarna ger opartisk och kostnadsfri rådgivning till konsumenter om abonnemang av tv, telefoni och bredband.
Konsumenternas – Oberoende och kostnadsfri vägledning inom bank och finans. Webbplatsen är gemensam för Konsumenternas Bank- och Finansbyrå och Konsumenternas Försäkringsbyrå.
Sveriges konsumenter – Sveriges Konsumenter är en obunden demokratisk förankrad ideell organisation som står på din sida. De kämpar för alla konsumenters självklara rätt till skydd, inflytande och möjlighet att göra medvetna och hållbara val.
Råd och Rön – Råd&Rön är en bra tidning för dig som vill förenkla din vardag. Den ger dig klara och raka besked om varor och tjänster. Har du Råd&Rön behöver di inte ägna så mycket tid åt att kartlägga och undersöka vad som passar dig bäst i det överväldigande utbudet av varor och tjänster.
Plånboken i Sveriges Radio – Plånboken är en hjälpande röst i vardagsekonomin. Här blandas lyssnarnas frågor med matnyttiga reportage med experter. Varje vecka pratas det om sådant som påverkar hushållsekonomin och oss som konsumenter. Här hittar du ekonomijournalistik som alla förstår!