Tidsbegränsning för personuppgifter?
Hur länge får vi som e-handlare lagra konsumentens personuppgifter?
Dataskyddsförordningen uttrycker inte specifikt hur länge personuppgifter får lagras. Det är istället upp till var och en att motivera detta baserat på ändamålen för behandlingen. Personuppgifter kan lagras så länge som ändamålen fortfarande gäller, men man bör inte ha kvar personuppgifterna på obestämd tid ”bara för att de kan vara bra att ha i framtiden” eller om det bara finns en liten möjlighet att de ska användas.
Om uppgifterna inte är nödvändiga att spara ska de genast raderas.
I vissa fall måste ni spara handlingar med personuppgifter även efter att ni slutat använda dem. Det gäller till exempel bokföring, där bokföringslagen ställer krav på hur länge vissa uppgifter ska sparas. Även i dessa fall måste dock uppgifterna vara kopplade till ett tydligt ändamål.
Senast uppdaterad 26 januari 2024
Våra tjänster
GDPR-Expert
Få hjälp av en jurist med GDPR-expertis
1h gratis — varje år
Trygg E-handlare har rätt till 1h gratis kostnadsfri rådgivning till ett värde av 2500 kr/år.
Saknar du några frågor?
Mejla i så fall gärna in till oss direkt och berätta vilken fråga just du behöver hjälp med!
Genom att skicka in en fråga så godkänner du att vi kan komma att publicera den anonymt på FAQ-sidan på Trygg E-handels hemsida. Vi kommer även att hantera dina personuppgifter. För mer information läs vår integritetspolicy.