Vilka skyldigheter har egentligen du som e-handlare vid en reklamation?
Svar: Om konsumenten har reklamerat varan inom skälig tid och det rör sig om ett ursprungligt fel är du skyldig att ersätta konsumenten. Dina skyldigheter är att antingen att reparera felet, byta till en ny och felfri vara, ge prisavdrag eller låta konsumenten häva köpet och ge pengarna tillbaka. Du kan också behöva ersätta konsumenten om konsumenten har reparerat varan själv, låta konsumenten hålla inne sin betalning och utge skadestånd.
Senast uppdaterad 30 januari 2024
Våra tjänster
Konsumenträttsexpert
Få hjälp av en jurist med konsumenträttsexpertis
1h gratis — varje år
Trygg E-handlare har rätt till 1h gratis kostnadsfri rådgivning till ett värde av 2500 kr/år.
Saknar du några frågor?
Mejla i så fall gärna in till oss direkt och berätta vilken fråga just du behöver hjälp med!
Genom att skicka in en fråga så godkänner du att vi kan komma att publicera den anonymt på FAQ-sidan på Trygg E-handels hemsida. Vi kommer även att hantera dina personuppgifter. För mer information läs vår integritetspolicy.